برنامه های بلندمدت کسب و کار‌تان را دور بریزید!

برنامه های بلندمدت کسب و کار‌تان را دور بریزید!

در این مقاله به صورت کاملاً مستند خواهیم دید که چرا برنامه های بلندمدت در مسائل مربوط به کسب و کار اعم از بازاریابی هیچ جایی ندارند. برنامه های بلند مدت (بیشتر از یک سال) از نظر تمامی اساتید بازاریابی هیچ جنبه منطقی و درستی ندارند و ما در این مقاله به این مسئله می پردازیم.

 

قبل از مطالعه این مقاله، به شما پیشنهاد می کنیم مقاله سه قسمتی، کامل و جامع درباره قیمت و نقش آن در بازاریابی و فروش را بخوانید:

قیمت در بازاریابی هیچ جایگاهی ندارد! - قسمت اول

قیمت در بازاریابی هیچ جایگاهی ندارد! - قسمت دوم

قیمت در بازاریابی هیچ جایگاهی ندارد! - قسمت سوم

 

چرا باید برنامه های بلندمدت را دور بریزید؟

تنها فایده این برنامه ها هنگامی است که لازم باشد آنها را به شخصی مانند بانک سرمایه گذاران و یا شرکای استراتژیک ارائه دهید. به غیر از این ها می توانید آنها را دور بیندازید.

البته در این مقاله، برنامه های بلندمدت را به عنوان برنامه هایی تعریف می کنیم که بازه زمانی قابل توجهی در آینده، مانند ۱۲ ماه یا بیشتر را پوشش می دهند.

شرکای ماراکون، ضمن همکاری با واحد اطلاعات اکونومیست، ۱۵۶ مدیر ارشد شرکت هایی که بیش از یک میلیارد دلار فروش سالانه دارند را مورد بررسی قرار داد. از این ۱۵۶ مدیر، تنها ۱۱ درصد بر این باور بودند که برنامه ریزی استراتژیک بلندمدت ارزش تلاش کردن را دارد. مابقی بر این باور بودند که برنامه ریزی بلندمدت مانعی پیش روی تصمیم گیری و اجرای مطلوب است. با این وجود برنامه های بلندمدت خوراک خیلی از کسب و کارها است. این بررسی منجر به آن شد که " بازرسی هاروارد بیزینس" این گونه تعیین کند که تصمیم گیری چیزی بسیار فراتر و مهم تر از برنامه ریزی بلندمدت است. این موضوع در مورد بازاریابی نیز صدق می کند.

آیا می توانید وضع آب و هوا در ۱۲ ماه آینده را همین حالا به ما بگویید؟ اگر ۱۲ ماه پیش تلاش کردید موفقیت آینده شرکت خود را پیش بینی کنید توانستید؟ آیا هیچ برنامه ای قادر بود دقیق آن را پیش بینی کند؟ یا اگر ۱۲ ماه پیش سعی کردید که روندهای بازاریابی امروز را تعیین کنید، آیا پیش بینی تان دقیق از آب در آمد؟ به احتمال زیاد، نه!

 

در تمامی مراحل تبلیغات و بازاریابی و حتی برندینگ، شبکه های اجتماعی - با توجه رشد افزونشان - بستری مهم و اساسی قلمداد می شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله زیر مراجعه کنید:

چرا باید در کسب و ‌کار های اینترنتی از شبکه ‌های اجتماعی استفاده کرد؟

 

آیا برنامه ریزی بی فایده است؟

حرف هایی که گفته شد، اصلاً به این معنا نیست که استراتژی بی فایده است. در عوض باید استراتژی را به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری های قوی تلقی کنیم، نه ابزاری برای برنامه ریزی بلندمدت. هنگامی که برای بلندمدت برنامه ریزی می کنید، ذهنیت شما در عمل ذهنیت یک تونل است. شما یک هدف فرضی ایجاد می کنید و توجه خود را صرفاً معطوف به آن می کنید. استراتژی، پژوهش بازاریابی و تحلیل رقبا، شگردهای بسیار مهمی برای رشد نشان تجاری شما هستند. در واقع برای اینکه بتوانیم تصمیمات خوبی اتخاذ کنیم و نتایج مطلوبی را به دست آوریم نیازمند در اختیار داشتن ابزارهای مطلوبی هستیم. این امر نه تنها بینش شما را تقویت می کند بلکه در اتخاذ تصمیمات روزمره به شما کمک می کند.

 

دلایل بی فایده بودن برنامه های بلند مدت

اخیراً مدیران اجرایی شرکت های نوظهور و نشان تجاری های برتر بیشتری توجه خود را معطوف به روش هایی مدیریتی فعال تری ساخته اند. دستورالعمل کار ساده است: دیدگاه " تصویر ذهنی بزرگ " را ایجاد کن، سپس در کوتاه مدت برنامه ریزی و بلافاصله آن را اجرا کن. در جهان کسب و کار امروز چیزها تقریباً با سرعتی آنی تغییر می کند. این عامل برنامه ریزی بلندمدت را به طور مؤثر خنثی می سازد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در یکی از کتاب های خود این عبارت را نوشته است: "در عین حال که متوجه جزئیات روزمره هستید، تصویر بزرگ ذهنی را به یاد داشته باشید."

هنگامی که دیدگاه برای شما و گروه مدیریتی کاملاً شفاف شد، هنگام دست به کار شدن و اجرا جهت دستیابی به هدف است. به همین سادگی. البته برنامه ریزی می تواند در حل مراحلی که برای رسیدن به هدف خود باید طی کنید، به شما کمک کند.

 

در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد به شما کمک می کند که اگر بخواهید کسب و کاری را راه بیندازید، این کسب و کار یک کسب و کار متمایز خواهد بود و اگر کسب و کار خودتان را دارید، این نکات به شما این امکان را می دهد که کسب و کارتان را رو به تمایز ببرید.

چگونه کسب و کاری متمایز و متفاوت داشته باشیم؟

 

 

برنامه ریزی چگونه باشد؟

بهترین برنامه زمانی برای برنامه ریزی ۹۰ روز است. وقتی خط پایان جلو چشمتان باشد، دویدن بسیار آسان تر می شود. وقتی هدف کاملاً قابل مشاهده باشد، برنامه ریزی بسیار آسان تر می شود. برنامه ریزی ۹۰ روز شفاف تر است، وقت گیر نیست و در عین حال فرصت تغییرات و تعدیلات را در اختیارتان قرار می دهد. خودتان را اسیر برنامه های بلندمدتی نکنید که شرایط فعلی شما را به طور کافی منعکس نمی سازد. مارک زاکربرگ عاشق گفتن این جمله است که "سریع حرکت کنید و همه چیز را بشکنید!"

 مؤسس و مالک فیسبوک همچنین می گوید:

من ترجیح می دهم یک هدف تصویر ذهنی بزرگ در ذهنم داشته باشم و برای دستیابی به هدفم به یک برنامه پیچیده نچسبم. من تلاش می کنم زندگی و کسب و کارم را تا حد ممکن ساده کنم. من محيط خود را با این ذهنیت آماده ساخته ام. توجه من معطوف به اجرا است که موجب ایجاد شتاب در امور روزمره من می شود.

 

تبلیغات، بازاریابی و برندینگ تنها محدود به فعالیت های بصری نمی شود، گاه تاثیر یک آهنگ یا صدا به مراتب در تبلیغات و برندینگ بیشتر از تصویرهای گوناگون است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را بخوانید:

صدای برند

 

چند نکته درباره برنامه ریزی

در ادامه چند نکته اصلی را ذکر می کنیم که برای مهارت در برنامه ریزی کوتاه مدت و اجرا به شما کمک می کند:

 

  • زیاد پژوهش کنید

توجه زیادی معطوف به روندهای بازار، استراتژی های بازاریابی جدید، سکوهای اجتماعی جدید، تحلیل رقبا و سایر ابزارهای اطلاعاتی داشته باشید. زمانی که صرف برنامه ریزی شده است را با پژوهش و تحلیل جایگزین سازید. این کار چشمان شما را باز می کند و به شما کمک می کند که بهترین بازاریاب نشان تجاری خود شوید و ابزارهایی برای تصمیم گیری مطلوب و استراتژی در اختیار شما قرار می دهد. دیدگاه شفافی نسبت به نشان تجاری خود داشته باشید. نزدیک ساختن دیدگاه خود به همه عملیات به شما کمک می کند که اجرای بهتری داشته و نتایج بهتری را به دست آورید. دیدگاه های بزرگ مشمول مرور زمان نیست. شاید بخواهید شرکت پیشرو در حوزه خاصی باشید با مشکلی که میلیاردها انسان را گرفتار ساخته است را حل کنید. دیدگاه ها از جنس رؤیاها هستند و بازاریابان صاحبان این رؤیاها هستند، رویاپردازان استراتژیک.

 

  • یک برنامه ساده ۹۰ روز را ایجاد کنید

توجهی به جزئیات نداشته باشید، منظور این است که شبیه یک راهنما باشد. جایگاه نشان تجاری خود در 90 روز آینده را مشخص و آن را یادداشت کنید. سعی کنید ساده باشد و اهداف اصلی، استراتژی ها، مراحل و مقیاس های سنجش را در بر داشته باشد. باید بتوانید نتایج را تحلیل کنید، بنابراین اطمینان حاصل کنید که برنامه و اهداف آن را بتوان به راحتی در قالب مقادیر عددی طرح نمود. این برنامه را به عنوان یک مرحله از نردبانی تلقی کنید که در مسیر دیدگاه شما قرار دارد.

 

  • اجرا کنید

۸۰ درصد وقت شما باید صرف اجرا شود. نتایج در مرحله اجرا بروز می کند. هنگامی که برنامه ۹۰ روز شما تمام شد، آن را کنار بگذارید و توجه خود را معطوف به اجرای آن سازید. برنامه شما به اجرا اجازه می دهد که نتایج خود را شکوفا سازد. همچنین حفظ جایگاه پیشدستانه و حضور همیشگی در مرحله اجرا بسیار تحرک بخش است و ریتم منظمی را در زندگی شما ایجاد می کند. توجه داشته باشید که ذهنی باز داشته باشید و در صورت نیاز برنامه خود را تغییر دهید.

کار آفرینان بسیاری هستند که بدون داشتن برنامه های کسب و کار، کسب و کارهای موفقی به راه انداخته اند. همچنین بازاریابان بسیاری هستند که بدون داشتن برنامه های بازاریابی، نشان تجاری های موفقی را ایجاد کرده اند.

 

وقتی "آنتونی ک. تیان"، مؤلف و کارشناس کسب و کار، یک بررسی آماری در خصوص کسب و کارهایی که دارای خروج موفقی همچون عرضه اولیه سهام با فروش به یک شرکت دیگر بودند را به اجرا در آورد. نتایج حیرت آور بود. ۷۰ درصد این کسب و کارها بدون داشتن برنامه کسب و کار راه اندازی شده بودند. در عوض تمرکز آنها معطوف به تصمیم گیری قوی و اجرا در کوتاه مدت بود. آنها به جایگاه هایی دست یافتند که در بلندمدت هرگز انتظار آن نمی رفت. بنابراین، برنامه بلندمدت خود را کنار بگذارید. توجه خود را معطوف به اجرا سازید و از رشد و بازاریابی نشان تجاری خود لذت ببرید.

چیزها را به واقعیت مبدل کنید. به بازاریابی تبدیل شوید که نشان تجاری شما را می سازد یا می شکند.

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی