موقعیت در بازاریابی

موقعیت در بازاریابی

می گویند موقعیت یعنی همه چیز. اشتباه هم نمی گوید: موقعیت همه چیز است و بازاریان بزرگ این را می دانند. پیش از ظهور این "بازاریابی" نوظهور، یک نکته کلیدی در موفقیت کسب و کار وجود داشت: موقعیت. یعنی به معنای کلمه همان جایی که بازار وجود داشت.

 

یکی از مشکلات هر کسب و کاری که با فروش کالا یا خدمت سر و کار دارد، قیمت گذاری است به طوری که بتواند مشتریان را متقاعد کند. استراتژی تحکیم قیمت به رفع این معضل کمک فراوانی خواهد کرد. در این مقاله استراتژی ای را معرفی خواهیم کرد که ارزش و تأثیر را به قیمت عالی شما بیافزاید.

استراتژی تحکیم قیمت

 

امروز هنوز هم بازاریابان و کارآفرینان این موضوع را فراموش می کنند. آنها فکر می کنند که بودجه تبلیغاتی بیشتر و محصولات می تواند یک موقعیت زیر متوسط را جبران کند که البته اشتباه است. البته حتی اگر موقعیت هم دچار مشکل باشد باز می توانید موفق شوید. اما با بزرگ تر شدن کسب و کار، اگر می خواهید موفقیت بیشتری به دست بیاورید، موقعیت مکانی گزینه خوبی نیست.

 

موقعیت چیست؟

موقعیت فقط برای خرده فروشی ها یا مغازه های فیزیکی نیست. موقعیت مکانی در ترکیب بازاریابی متشکل از مکان، قیمت، محصول و تبلیغات است. موقعیت شامل همه شبکه های توزیع، خدمات تحویل، بوتیک های فیزیکی، اولویت نتایج جستجوی گوگل، فروشگاه های اینترنتی و حتی نام دامنه کسب و کارهای آنلاین است. اساساً موقعیت جایی است که محصول شما اولین بار به رؤیت مشتریان می رسد.

 

وقتی پای توسعه کسب و کار، فروش بازاریابی یا فقط معامله به میان می آید اگر نگویی مهم ترین قاعده اما یکی از مهم ترین قواعد صحبت و برقراری رابطه با شخص درست است. شما ممکن است بهترین فروشنده دنیا باشید اما اگر با شخص اشتباه صحبت کنید این موضوع یک لحظه هم ارزش ندارد. با چنین فردی نمی توان به توافق رسید.

همیشه با فرد تصمیم گیرنده صحبت کنید!

 

چند ماه پیش داستانی شنیدم که اهمیت موقعیت در بازاریابی را به من خاطر نشان کرد. یکی از دوستان به من گفت که چند سال پیش یک داروخانه زنجیره ای مهم در نیویورک تصمیم گرفت که همه موقعیت هایی را که سر نبش نبودند به فروش برساند و بعد موقعیت های بیشتری که سر نبش بودند را خریداری کند. این حرکت هزینه کلانی برای آنها در بر داشت که مقدار آن برای آنها قابل توجه نبود. آنها به بلندمدت فکر می کردند. استراتژی ای که در ورای این حرکت بود ساده بود: وقتی داروخانه سر نبش خیابان باشد، دو برابر مردم بیشتری آن را می بینند و تناسب بهتری هم با محیط کار آنها دارد. در شهر شلوغی مانند نیویورک که در آن حتی وقت آن هم ندارید که برای یافتن نزدیک ترین داروخانه به گوشی خود نگاه کنید، سر نبش خیابان بودن بهترین شیوه برای اطمینان از این است که مردم متوجه داروخانه می شوند. یا با عبور از کنار آن با نگاه کردن از دور. از نظر داروخانه زنجیره ای این گونه بود که گویی با سر نبش بودن صاحب دو فروشگاه مجزا هستند.

این داستان مرا متوجه این حقیقت ساخت که موقعیت مکانی همه چیز است و اینکه بهینه سازی آن اهمیت بسزایی برای نشان تجاری شما دارد. به طور مثال اگر بازار هدف شما هیچ گاه فرصت این را نداشته باشد که در فاصله نزدیکی از شما باشد تا بتواند محصول شما را خریداری کند فایده نقل قول شفاهی یا برنامه های تبلیغاتی در چیست؟ اگر بین شما و یک انسان گرسنه در ایالت فاصله باشد گفتن اینکه شما یک ساندویچ دارید چه فایده ای دارد؟

 

بازاریابی به هر فعالیت جذب و حفظ مشتری گفته می شود و با گسترش فضای اینترنتی و آنلاین، بازاریابی اینترنتی (آنلاین) در واقع همان جذب و حفظ مشتری به صورت اینترنتی است

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

 

 

استراتژی موقعیت مکانی خود را بهبود ببخشید

حال که این را گفتیم هر نشان تجاری می تواند استراتژی موقعیت مکانی خود را بهبود بخشد. مجموعه سؤالات مطرح شده در ادامه را شما به عنوان صاحب نشان تجاری می توانید از خودتان بپرسید و به این ترتیب استراتژی خود را بهبود بخشید. این سؤالات می توانند نقش الگوهایی را ایفا کنند که شما با توجه به آنها می توانید موقعیت مکانی خود را بهینه سازی کنید.

  • اگر شما مالک یک نشان تجاری پوشاک آنلاین هستید آیا می توانید نام های دامنه بیشتری بخرید که مشتری را به سمت دامنه اصلی شما هدایت کند؟ به این ترتیب افراد بیشتری ممکن است راهشان به وب سایت شما ختم شود یا می توانید اقدام به عرضه حمل و نقل رایگان کنید تا افراد به جای این که از جای دیگری خرید کنند به صورت آنلاین از شما خرید کنند؟ یک ایده دیگر فروش محصول در وب سایت های دیگر است.

  • اگر سعی دارید اولین کتاب خود را به فروش برسانید، آیا می توانید آن را به شکل محصول در پنج فروشگاه آنلاین مختلف عرضه کنید؟ کتاب فروشی های محلی هم ایده خوبی هستند. شاید هم هر دو؟

  • اگر شما صاحب رستوران هستید آیا می توانید تحویل در محل را ارائه کنید؟ یا می توانید از مدل پاپ - آپ پیروی کنید و یک رستوران متحرک با کامیون خوراکی در مناسبت های شلوغ ترتیب دهید؟ فروشگاه های متحرک واسطه مؤثری در بسیاری از صنایع دیگر نیز هست.

  • اگر مشاور هستید آیا می توانید به جای چسبیدن به مشتریان محلی یک بسته برای ارائه خدمات مشاوره از طریق تلفن ( یا سایر خدمات راه دور همچون skype ) در سطح کشور ارائه دهید؟

  • اگر صاحب یک فروشگاه کالای ورزشی هستید آیا می توانید کالای خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید؟ یا آیا می توان یک فروشگاه جدید در شهر مجاور موقعیت فعلی خود راه اندازی کنید؟

  • اگر صاحب یک شرکت ساخت و ساز رسمی هستید آیا حق امتیاز استفاده از نشان تجاری خود را اعطا می کنید؟ ایجاد شراکت با سایر شرکت ها در سایر مناطق نیز می تواند دسترسی به مشتریان را سریع تر سازد.

  • اگر صاحب یک گاراژ محلی هستید، آیا می توانید موقعیت مکانی خود را را به یک منطقه پر رفت و آمد تر تغییر دهید که افراد بیشتری معمولاً از آنجا عبور می کنند؟

  • اگر شما مالک یک نرم افزار موبایل آیفون هستید، آیا می توانید این نرم افزار را به دیگر سیستم های عامل نیز منتقل سازید؟ پورت های کامپیوتری نیز روشی برای دسترسی به مشتریان جدید هستند. تقویت رتبه نرم افزار نیز می تواند امکان دسترسی مشتریان به آن را در زمان خرید نرم افزار افزایش دهد.

  • اگر شما به واسطه داشتن توانایی خاصی مشهور هستید ایجاد رابطه شراکت با یک شرکت جهت بهره برداری از آن نبوغ می تواند در دسترس مردم بیشتر قرار گیرد.

 

متدهای بازاریابی جدید در واقع همان متدهای قدیمی است که برطبق خواست، نیاز و فرهنگ جوامع تغییر کرده و به اصطلاح بروزرسانی شده است. در واقع این متدها همان تجربیاتی است که یک بازاریاب در حین بازاریابی به دست می آورد.

متدهای بازاریابی جدید چیست؟

 

 

البته این ها فقط کسب و کارهای خیالی بود. شما می توانید این ایده ها را متناسب با وجهه خود تعدیل کنید. همان طور که می بینید هر کسب و کار و نشان تجاری می تواند استراتژی موقعیت مکانی خود را بهبود بخشد. فقط نیاز به خلاقیت و استراتژیک بودن در مورد موضوع کسب و کارتان هستید. بیشتر به فکر درآمدهای بلندمدت باشید تا درآمدهای کوتاه مدت.

بیایید روراست باشیم: یک احتمال وجود دارد که مردم اصلاً در کشور مسافرت نکنند یا حتی در سطح شهر رفت و آمد نکنند تا محصول شما را خریداری کنند. خودتان محصول خود را تا حد ممکن در دسترس قرار دهید. موقعیت مکانی دسترسی به محصولات خود را در مجاورت زندگی روزمره بازار هدف خود تعیین کنید: (مسير عبور آنها برای رفتن به سر کار یا عادات جستجو آنها در سایت های اینترنتی باشید.)

 

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی