وب سایت تان را طلایی کنید!

وب سایت تان را طلایی کنید!

ریاضی دانان، مهندسین، معماران، زیست شناسان و طراحان گرافیک چه چیز مشترکی دارند؟ همگی آنها از چیزی استفاده می کنند که شاید جذاب ترین شماره در ریاضیات است: رقم طلایی! که نسبت طلایی و بخش طلایی نیز نامیده می شود.

آنچه در تصویر زیر حدود ۱.۶۱۸ تخمین زده شده و به شکل مربع های متوالی نشان داده می شود. نسبت طلایی در ریاضیات، علم و هنر، نقش حساسی را ایفا می کند. ریاضی دانان این عدد را به نام عدد فی (φ) می شناسند. نسبت بین ارقام جفت در ترتیب فیبوناچی.

 


زیست شناسان این رقم را در قرینه های صدف حلزون های مارپیچی و برگ ها پیدا می کنند. معماران، نقاشان و مجسمه سازان این رقم را در کارهایشان به صورت مشترک استفاده می کنند؛ چرا که این رقم در ایجاد توازنی خوشایند دخیل است. نمای خارجی پارتنون که یکی از متقارن ترین ساختمان های تاریخ می باشد، با عدد طلایی هماهنگ است. فراوانی این رقم، شاید شگفت انگیز و حتی مرموز به نظر برسد.
برای مثال برج و میدان آزادی تهران که طول بنا ۶۳ متر و عرض آن ۴۲ متر است که ۶۳/۴۲=۱.۵ و به عدد طلایی نزدیک می ‌باشد یا بیستون کرمانشاه که از دوره هخامنشی به جا مانده است، طولی ۵ کیلومتری و عرضی ۳ کیلومتری دارد که اعداد ۵ و ۳ هر دو جزو دنباله فیبوناتچی هستند همچنین یکی از هنرهای معماری در تخت جمشید این است که نسبت ارتفاع سردرها به عرض آن ‌ها و همین ‌طور نسبت ارتفاع ستون‌ ها به فاصله بین دو ستون نسبت طلایی است. نسبت طلایی نسبت مهمی در هندسه است که در طبیعت وجود دارد. این نشانگر هنر ایرانیان باستان در معماری است.

 

حتماً بخوانید: فروش بیشتر در فروشگاه اینترنتی

 


یا حتی خوشنویشی میرعماد حسنی، خوشنویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایرانی و بزرگترین خوشنویس در خط نستعلیق، که با بررسی اکثریت قاطع حروف و کلمات میرعماد متوجه می‌شویم که این نسبت به عنوان یک الگو در تار و پود حروف و واژه‌ها وجود دارد و زاویه ۶۳.۴۴۸ درجه که مبنای ترسیم مستطیل طلایی است، در شروع قلم‌گذاری و ادامه رانش قلم، حضوری تعیین‌کننده دارد.
برخی نیز این نسبت طلایی را نسبت الهی می دانند! و آن را به خداوند نیز نسبت می دهند زیرا که در طبیعت و در خلق بسیاری از موجودات این نسبت رعایت شده است! برای مثال در هر کندوی عسل که تعدادی زنبور عسل ماده و تعدادی زنبور عسل نر وجود دارند، با تقسیم کردن تعداد زنبورهای عسل ماده به زنبورهای عسل نر، به نسبت طلایی می رسیم!
حتی در بدن هر کدام از ما نیز این نسبت طلایی رعایت شده است! اگر قد هر انسانی را تقسیم بر فاصله شکم او تا زمین کنیم، به عدد طلایی ۱.۶۱۸ می رسیم!

 

نسبت طلایی چه تاثیری بر مغز دارد؟

دانشمندان نوروساینس شروع به کشف حداقل یکی از این رمزها با استفاده از تصویربرداری به وسیله FMRI کرده اند. محققین ایتالیایی به افرادی که زیر دستگاه FMRI قرار داشتند و اسکن مغزی می شدند، تصاویر مجسمه ها را نشان دادند. مجسمه های اصلی قرینه های کلاسیکی بودند که با عدد طلایی تعریف می شدند. گروه دوم نیز تصاویر همان مجسمه ها را دیدند با این تفاوت که از این رقم عاری بودند، هر دو گروه اطلاعات هنری کمی داشتند. افرادی که تصاویر اول را دیده بودند، الگوی مغزی متفاوتی را نشان دادند. بخشی از مغز آنها که در آن فعالیت بیشتری مشاهده شد، بخش جزیره ای مغز بود. این بخش مسئول احساسات آرامش بخش است. این عکس العمل، به زیبایی بیرونی نسبت داده می شود. زیبایی ای که تحت تأثير سلیقه فردی شخص نمی باشد.

 

حتماً بخوانید: نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی چیست؟

 


خارق العاده است که پاسخ مثبت به اشکال خاص در ذهن ما برنامه ریزی شده است. این بدان معنا نیست که هر عنصری در هر صفحه وب یا تبلیغات چاپی باید طول و عرض ۱.۶۱۸ داشته باشد. در برخی موارد، انحرافات عمدی تأثیر بزرگتری دربردارد. هر چه باشد، انتظار نمی رود آگهی های تبلیغاتی همیشه کارهای هنری ماندگاری باشند.
موضوع و فضای موجود در خصوص ابعاد و ویژگی ها، دخیل هستند. به رغم این، طراحان گرافیکی و هنرمندان تبلیغاتی باید از ترجیحات مغز انسان در این بخش آگاهی داشته و در صورت نیاز آن را به کار بندند.
به ویژه زمانی که می دانیم بازدیدکنندگان در کمتر از یک ثانیه، ظاهر وب سایت را قضاوت می کنند و برانگیخته کردن حس زیبایی در این تصمیم گیری فوق سریع تأثیرگذار است.

 

طراحی لگو با نسبت طلایی

نسبت طلایی تا آنجا مورد توجه کمپانی های بزرگ قرار دارد که بسیاری از آنان در طراحی لگو و هویت سازی برند خود از این نسبت طلایی نیز بهره می برند. برای مثال کمپانی های بزرگی نظیر اپل (Apple)، پپسی (Pepsi) و توییتر (Twitter) را در تصویر زیر مشاهده می کنید که چگونه از نسبت طلایی برای طراحی لگوی خود استفاده کرده اند.

 

 

طراحی سایت با نسبت طلایی

حال که از عجایب نسبت طلایی در مواردی که حتی فکرش را هم نمی کردید، مطلع شدید، نوبت آن رسیده تا از نسبت طلایی در طراحی وب سایت و بسیاری از اجزای ترکیب ‌بندی طراحی سایت، مانند طرح کلی، فضاسازی، محتوا، تصاویر و فرم‌ ها بهره ببریم.

استفاده از نسبت طلایی در تعیین ابعاد برای طراحی یک وب سایت نکته بسیار سنجیده ای است. ساده ترین روش برای بهره گیری از نسبت طلایی این موضوع است که ابعاد تصاویر و اجزای سایت از نسبت ۱.۶۱۸ تبعیت کنند.
برای مثال در تصویر زیر وب ‌سایت نشنال جئوگرافیک National Geographic را می بینید که چگونه به صورت کاملا عامدانه از این نسبت طلایی برای طراحی وب سایت استفاده شده و یک وب‌ سایت شکیل، خوانا و با سازمان ‌دهی خوب ایجاد شده است. این وب ‌سایت در چشم بینندگان خود، حس طبیعی نظم، تعادل و سلسله‌ مراتب را ایجاد می‌کند.

 



فضاسازی از دیگر ویژگی های طراحی یک وب سایت است که از اجزای بسیار مهم در طراحی محسوب می‌شود. موفقیت یا شکست طراحی وب سایت ما کاملاً به رعایت اصول فضاسازی در طراحی وب سایت وابسته است. تعیین فضاسازی اجزای مختلف در طراحی یک وب سایت می‌تواند کاری بسیار زمان ‌بر باشد، اما می‌ توان این کار را با استفاده از نسبت طلایی آغاز کرد.
اگر شما با قانون یک سوم آشنا باشید بنابراین به راحتی می‌توانید یک سطح را به سه قسمت مساوی هم در جهت افق و هم در جهت عمود تقسیم کنید. نقاط تقاطع همان نقاط کانونی هستند که اصولاً عکاسان برای داشتن یک ترکیب بندی جذاب، معمولا سوژه اصلی را در این خطوط تقاطع قرار می‌دهند. همین اصل می‌تواند در طراحی وب سایت و طراحی پوستر نیز دنبال شود.

 

 

ابزارهایی برای نسبت طلایی در طراحی سایت

Atrise Golden Section

در واقع Atrise Golden Section اپلیکیشنی برای طراحی وب سایت بر مبنای نسبت طلایی است. شما می‌توانید با پرداخت ۲.۹۹ دلار این اپلیکیشن را از Mac App Store دریافت کنید و با استفاده از آن وب سایتی را طراحی کنید که تمام اجزای آن از نسبت طلایی پیروی می کنند و چشم مخاطبان سایتتان را به طور ناخودآگاه برابایید. این نرم افزار به شما این امکان می‌دهد که طراحی خود را آنقدر تغییر دهید تا هم با نسبت‌های طلایی متناسب باشد و هم شما به رضایت برسید. شما می‌توانید‌ هارمونی‌ها و نسبت‌ها را بر مبنای پروژه خود تنظیم کنید.

 

حتماً بخوانید: جذب مشتری

 

محاسبه‌گر نسبت طلایی تایپوگرافی (Golden Ratio Typography Calculator)

این محاسبه ‌گر آنلاین به شما در طراحی یک تایپوگرافی بدون نقص برای طراحی وب سایت تان بر اساس قوانین نسبت طلایی کمک می‌کند. کافی است که سایز فونت و عرض فضا را وارد کنید تا برای شما بهترین اندازه فونت و محتوای هر پاراگراف را محاسبه کند.

 

Phicalculator

این محاسبه ‌گر رایگان، به سادگی هر عدد ورودی را در مقیاس نسبت طلایی برای شما محاسبه می‌کند. از این برنامه مفید می توانید برای محاسبه ابعاد تصاویر، بخش های مختلف سایت، طول و عرض محتواهای بازاریابی وب سایت و... استفاده کنید.

 در انتها می توانید متن مربوط به همین مقاله در قالب فایل PDF از طریق لینک زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

وب سایت تان را طلایی کنید PDF

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی