گوگل تگ منیجر یا GTM چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل تگ منیجر یا GTM چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager یا به اختصار، GTM) ابزار به نسبت جدیدی محسوب می شود و از طریق گوگل تگ منیجر می‌توانید بدون نیاز به تغییر کد صفحات وب‌ سایت تان، کـدهای مورد نظر ( همان تگ‌ها ) را وارد کنید.

این روزها برچسب ها یا به عبارتی دیگر ( پیکسل ها، اسکریپت ها یا کدهای ردیابی ) برای همه چیز وجود دارد، چیزهایی شبیه google analytic ،Facebook ،LinkedIn ،twitter ،google Ad Words و ... که در همه این موارد از شما خواسته می شود تا یک سری کدها به وب سایت خود اضافه کنید تا بتوانید عملکرد کمپین های تبلیغاتی را با دقت بیشتری بررسی نمایید.

 

ریچ کارت (Rich cards) نتایجی هستند که در SERP به صورت کارت نمایش داده می شوند و حاوی مواردی مانند اطلاعات دستور طبخ غذا، افراد، مکان ها، کتاب ها و موارد بسیار متنوع دیگر هستند و همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، گوگل این اطلاعات را از طریق اطلاعات ساختار یافته به دست می آورد.

ریچ کارت (Rich cards) چیست؟

 

اضافه کردن تک تک این ابزارها به صورت جداگانه در وب سایت شما سخت به نظر نمی رسد ولی مشکل از آنجا شروع می شود که شما می خواهید تمام این برچسب ها را به وب سایت خود اضافه کنید که این موضوع می تواند آغاز یک چالش بزرگ باشد به ویژه در زمانی که اضافه کردن کدهای جاوا اسکریپت منجر به کند شدن فعالیت وبسایت شما شود، اگر چه که فارغ از این موضوع، چالش اصلی کنترل تمام برچسب هاست. در واقع سختی کار از اینجا شروع می شود که شما باید تک به تک تگ های خود را تست کنید، آنها را به روز نگه دارید و امیدوار باشید بر روی عملکرد وب سایت شما تأثیر منفی نگذراند.

خوشبختانه یک پاسخ برای تمام این مشکلات وجود دارد و آن مدیریت برچسب گوگل یا به اختصار (GTM) است. در واقع GTM یک راه حل بی نظیر برای کنترل تمامی برچسب ها و ردیابی آنهاست.

GTM یک راه حل رایگان و ساده برای نصب و مدیریت کلیه کدهای ردیابی به منظور تجزیه و تحلیل کسب و کارها در حین فعالیت کمپین های تبلیغاتی است که به وسیله ردیاب های پیکسلی ها انجام می شود. ردیاب های پیکسلی کدهای HTML هستند که اطلاعات مربوط به کاربران سایت شما را جمع آوری می کند. به عنوان مثال وقتی که کاربری از سایت شما بازدید می کند یا اینکه ایمیلی از شما دریافت کرده و آن را باز می کند این ردیاب های پیکسلی بر روی کامپیوتر کاربر بارگذاری می شود و اطلاعات بسیار مهمی از رفتار آن کاربر در اختیار شما خواهند گذاشت. این پیکسل ها اغلب به عنوان برچسب ها نامگذاری می شوند و GTM پلتفرمی است که به شما اجازه می دهد تمامی برچسب های ردیابی خود را از يکجا مدیریت و کنترل کنید.

 

یکی از مواردی در سئو همواره مورد توجه کارشناسان سئو قرار دارد، بک لینک یا شبکه لینک سازی است که به مجموعه لینک ها و یا پیوندهایی گفته می شود که به سایت خود و یا دیگر سایت ها داده می شود.

اهمیت بک لینک در سئو

 

معمولاً بازاریاب های دیجیتال به دنبال پلتفرم هایی برای مدیریت برچسب ها هستند به نحوی که کار کردن با آنها ساده بوده و به نتایج به دست آمده از آنها بتوان اعتماد داشت از سوی دیگر بتوانند با اغلب سایت ها آن را به ساده ترین حالت ممکن یکپارچه کنند. و این دقیقاً همان پلتفرمی است که GTM می تواند در اختیار آنها قرار دهد. با این ابزار می توان برنامه ها را سریعتر پیاده سازی کرد و در نتیجه تصمیمات سریع تری اتخاذ کرد.

به بیانی ساده GTM یک روش ساده، دقیق و موثر برای مدیریت برچسب های ردیابی وب سایت شماست. به همین دلیل، GTM در جوامع بازاریابی و تجزیه و تحلیل داده ها مورد پذیرش و تشویق در سراسر جهان را قرار گرفته است.

 

چرا شما به گوگل تگ منیجر نیاز دارید؟

چشم انداز بازاریابی همچنان پیچیده تر می شود. هر پلت فرم یا سیستم جدیدی که ظاهر می شود، به ما یک نقطه دسترسی متفاوت برای ارتباط با مشتریان ارائه می دهد. در زیر کارت بازاریابی دیجیتال Gartner است این نقشه یک مروری عالی در مورد چگونگی سیستم های بازاریابی ما با یکدیگر دارد.

 

گوگل تگ منیجر

 

برچسب های ردیابی برای همه چیز وجود دارد. تقریبا هر سیستمی نقشه Gartner یک فرصت منحصر به فرد برای جذب مشتری جدید و یا فروش آنلاین شما را تجزیه و تحلیل می کند. و اگر می خواهید اطلاعات مربوط به مشتریان خود را از این سیستم ها استخراج کنید، به برچسب نمای ردیابی نیاز دارید

آیا می خواهید از Google Analytics استفاده کنید؟ شما باید برچسب ردیابی Analytics را در وب سایت خود قرار دهید

آیا می خواهید از نتایج تبلیغات فیس بوک خود مطلع شوید؟ شما باید یک برچسب ردیابی فیس بوک را در وب سایت خود قرار دهید

آیا می خواهید بدانید که بازاریابی ایمیل شما چگونه انجام می شود؟

و مشکل از اینجا شروع می شود که با تعداد بسیاری از برچسب های مدیریت نشده رو به رو می شویم. تصور کنید وب سایت جدید شما شبیه به یک شیشه خالی است و شما در این شیشه خالی فضای بسیار زیادی خواهید داشت. و هر فروشنده ای می خواهد کمی از اکسیر خود را در شیشه شما بگذارد کم کم اضافه کردن به شیشه شما اگر چه تاثیری در شما نخواهد گذاشت ولی بعد از مدتی باعث می شود شیشه شما سر ریز شود. همین نوع سر ریز می تواند برای وبسایت شما هم اتفاق بیفتند. هنگامی که شما سایت خود را با برچسب های ردیابی متفاوتی پر می کنید، بعد از مدتی نمی توانید آن را کنترل کنید. اسکریپت های ردیابی متفاوت برای رقابت با یکدیگر سرعت سایت شما را پایین می آورد و هنگامی که سایت شما به نام بارگیری می شود آن زمان بازدید کنندگان سایت شما را ترک خواهند کرد. همچنین وب سایت های کند، در رتبه های پایینی گوگل در رتبه بندی موتورهایی جستجو قرار می گیرند.

 

اخیراً جناب دکتر محمد حسین مهریزدان مهمان برنامه «رویش» از رادیو اقتصاد بودند و در این برنامه در مورد بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) و روش های آن، بهره برداری ازبازاریابی دیجیتال برای توسعه کسب و کار و جذب مخاطب در بازاریابی دیجیتال صحبت های مفید و مختصری را برای علاقه مندان داشتند.

همه چیز درباره بازاریابی دیجیتال

(گفتگوی دکتر مهریزدان با برنامه رویش رادیو اقتصاد)

 

مشکل کد ردیابی و توسعه وب سایت

کد ردیابی همچنین می تواند مشکلات در زمینه توسعه وب را ایجاد کنند. به طور معمول، توسعه دهندگان وب با افزودن تگ های ردیابی جدید به یک وبسایت با مشکلاتی مواجه خواهند شد. نتمپ کد ردیابی می تواند خسته کننده و مشکل ساز باشد، اسکریپت های ردیابی باید تست و تایید شوند. و اغلب، کسب و کارها هیچ کمکی به استاد پشتیبانی برای کد ردیابی خود ندارند. بنابراین در حالی که به نظر می رسد که کدهای ردیابی بی ضرر است و فقط باید این کد را در وب سایت خود قرار دید و همه چیز به خوبی کار خواهد کرد. توسعه دهندگان وب چیزی غیر از این نظریه را دارند.

 

گوگل تگ منیجر چگونه کار می کند؟

GTM اجازه می دهد تا تمام برچسب های ردیابی خود را در یک مکان ذخیره کنید و به جای افزودن برچسب های ردیابی جدید به وب سایت خود، می توانید قالب های برچسب STM را استفاده کنید.

 

قالب های برچسب GTM

قالب های برچسب، اسکریپت های ردیابی آماده بوده و یا حداقل ورودی مورد نیاز قابل استفاده هستند. آنها برای سرعت بدنه و سازگار با انواع مرورگر ها طراحی و توسط گوگل تایید شده اند. شما می توانید به راحتی این قالب ها را بدون نیاز به هیچ کدی نصب کنید. اکثر آنها را می توانید به وب سایت خود، صرفا با وارد کردن شناسه های ردیابی تولید شده توسط فروشنده ها مانند شناسه پیکسل توییتر یا شناسه پیکسل گوگل آنالیتیکس ارتباط دهید.

قالب های برچسب همچنین میزان کار نگهداری و پشتیبانی که باید در وب سایت خود انجام دهید را کاهش دهد. هنگامی که فروشندگان کد ردیابی خود را به روز می کنند، قالب شما نیز به صورت خودکار به روز می شود. در حال حاضر بیش از ۹۰ قالب برچسب موجود در GTM وجود دارد اگر چه که تنها پلت فرم بازاریابی مهم که قالب GTM ندارد، فیس بوک است. نکته مهم اینجاست که اگر شما جز آن دسته از کاربرانی هستید که فقط یک تگ ردیابی دارید، لازم نیست مدیریت تگ داشته باشید. به این ترتیب در مورد این موضوع فکر کنید: یک شرکت یک نفره برای یک کارمند تنها نیاز به یک GTM ندارد. نتیجتا اگر در حال حاضر فقط شما از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید هیچ نیازی به GTM نخواهید داشت. سادگی کار با GTM بر اساس پلتفرم قالب های آماده شکل گرفته است. قالب های آماده جایگزین کدهای جاوا اسکریپت می شود که شما مجبور بودید به صورت دستی به وبسایت خود اضافه کنید. در اینجا هر تگ الگوریتم نیاز به ورودی دارد تا سیستم شما را با برچسب های شما مرتبط سازد.

 

هیچ تضمینی برای کشف قیمت مناسب محصول شما وجود ندارد. صادقانه بگویم: قیمت عالی وجود ندارد. بله! ما به دنبال یافتن قیمت عالی نیستیم. ما به دنبال یافتن قیمت عالی محصول شما هستیم. توسعه استراتژی قیمت گذاری اثربخش دارای جنبه های مهمی است که باید آنها را بشناسید که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

کشف قیمت عالی

 

برای مثال، برای استفاده از قالب گوگل آنالیتیکس، شما فقط نیاز دارید که کد ردیابی گوگل آنالتیکس را به قالب آماده اضافه کنید. و اگر میخواهید از قالب BING استفاده کنید باید کد ردیابی BING را به قالب خود اضافه کنید. هر قالب تگ موجود در GTM دارای یک ورودی منحصر به فرد است که آن را با حساب کاربری شما در پلت فرم مربوطه متصل می کند با این کار شما مجبور نیستید کد ردیابی را در تگ های خود ویرایش یا تنظیم کنید. برچسب ها قالب ها بیشتر کار سخت را برای شما انجام می دهند. البته شما هم نیاز است که TRIGGER ها را در GTM نصب کنید تا مطمئن شوید که کدهای ردیابی به درستی کار می کند. TRIGGER ها در واقع مجموعه ای از قوانین است که در زمان شروع به کار برچسب ها فعالیت خود را شروع می کنند. یکی از اساسی ترین TRIGGER ها در گوگل تگ منیجر ALL PAGE TRIGGERها هستند.

فعال کننده ها در هر لحظه بر اساس متغیرهایی که برایشان تعریف کردیم یک مقدار True یا False بر می گردانند که نشان می دهد Tag ها چه زمانی باید اجرا شوند. فعال کننده ها انوع زیادی دارند همچون: مشاهده صفحه، کلیک، ارسال فرم و... با استفاده از تریگر ها می توانیم بفهمیم بعد از بازدید از یک ویدیو آیا مشتری وارد صفحه محصول شده و خرید را انجام داده است یا نه؟ با استفاده از تریگر ها می توانیم آمار دقیقی از نرخ خرید توسط مشتری داشته باشیم.

فعال کننده ها در هر لحظه بر اساس متغیرهایی که برایشان تعریف کردیم یک مقدار True یا False برمی گردانند که نشان می دهد Tag ها چه زمانی باید اجرا شوند. فعال کننده ها انوع زیادی دارند همچون: مشاهده صفحه، کلیک، ارسال فرم و ... با استفاده از تریگر ها می توانیم بفهمیم بعد از بازدید از یک ویدیو آیا مشتری وارد صفحه محصول شده و خرید را انجام داده است یا نه؟ با استفاده از تریگر ها می توانیم آمار دقیقی از نرخ خرید توسط مشتری داشته باشیم.

برچسب ها می توانند سرویس های پیشفرض در GTM مانند Google Analytics باشند یا هر اسکریپت و HTML کدی که برای آن تعریف کنیم تا در صفحات اجرا شود. معمولاً از Tags برای ارسال داده هایی از سمت سایت شما به سیستم های آماری استفاده می شود و برچسب ها بر اساس Trigger هایی که برای آن تعریف می کنید در صفحه اجرا می شوند. به عنوان مثال شما برای بررسی صفحه ویدئو یک تریگر باید بسازید که صفحه ویدئو را تشخیص بدهد و سپس این فعال کننده را به برچسب مورد نظر نسبت دهید.

 

یکی از بخش های اساسی هر کسب و کار، ارزیابی قسمت های تشکیل دهنده کسب و کار است. ارزیابی ای که باید واقع گرایانه و به دور از هرگونه اغراق و نادیده گرفتن باشد. در این مقاله نکاتی را درباره ارزیابی نشان تجاری به شما می گوییم.

نشان تجاری خود را ارزیابی کنید

 

تفاوت های گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس

گوگل تگ منیجر به ابزار کاملا متفاوت نسبت به گوگل آنالیتیکس بوده و فقط برای ذخیره سازی و مدیریت کدهای خارجی استفاده می شود در واقع نه گزارشی و نه روشی برای آنالیز و تحلیل (آنالیتیکس) در GTM وجود ندارد. بر خلاف آن گوگل آنالیتیکس برای تحلیل ها و گزارش دهی واقعی استفاده میشود. همه اهداف ردیابی نرخ تبدیل مشتری یا فیلترها از طريق آنالیتيکس مدیریت شده اند. در گوگل آنالیتیکس، گزارش ها انجام شده، شامل (گزارش های نرخ تبدیل مشتری، بخش های سفارشی، فروش های فروشگاه ها، عناصر روی صفحه، نرخ خروج و غیره).

 

مزایای گوگل تگ منیجر

با کمک گوگل تگ منیجر، سایت شما روی هر تعداد تگ که استفاده کنید سریعتر لود خواهد شد. با محصولاتی غیر از گوگل هم کار میکند انعطاف پذیری آن به حدی است که میتوانید تقریباً هر کدی را روی آن امتحان کنید.

به عنوان نتیجه گیری باید به این نکته اشاره کرد که اگر چه به نظر می رسد استفاده از GTM نسبت به استفاده از سایر ابزارها به صورت جداگانه راحت تر می باشد ولی نباید از این نکته غافل شد که استفاده از GTM نیاز به آشنایی و تخصص کار با این ابزار را نیز خواهد داشت و در صورت استفاده نادرست حتی می تواند منجر به به هم ریختگی کامل وب سایت شما نیز بشود بنابراین پیش از اینکه از این ابزار رایگان و منحصر به فرد استفاده کنید در نظر داشته باشید به چه منظوری و برای چه سازمانی از آن می خواهید استفاده کنید و قبل از هر چیزی با کارشناسان متخصص به GTM مشاوره انجام دهید.

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی