اسکیما چیست و نقش آن در سئو

اسکیما چیست و نقش آن در سئو

اسکیما یکی از مباحث نوینی است که در طراحی سایت مطرح می شود و یکی از مهم ترین سوالات افراد در رابطه با Schema این مبحث است که آیا برای استفاده از آن نیاز به کدنویسی یا برنامه نویسی وب وجود دارد یا خیر؟ آیا می توان بدون استفاده از کد نویسی اسکیما در طراحی وب سایت از Markup Schema استفاده نمود؟

بر اساس مقالات روز دنیای سئو، یکی از آخرین تحولاتی که در سئو رخ داده مربوط به مباحث ویژه اسکیما است. در واقع Schema یکی از قدرتمندترین و در عین حال کم کاربردترین فرم های موتورهای جستجو است که در دسترس قرار گرفته است.
برای بهره وری از این ویژگی منحصر به فرد و خاص شما در ابتدا باید مفهوم و روش Markup Schema را درک نمایید و سپس با استفاده از آن در موتورهای جستجو به صدر نتایج دست یابید. در واقع می توان گفت که استفاده از این ویژگی در طراحی سایت، رتبه سایت شما را بهبود خواهد بخشید.


نشانه گذاری اسکیما یا Markup Schema چیست؟

نشانه گذاری Schema در واقع استفاده از نوعی کد است که شما در وب سایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو ساده تر به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال شما یک کسب و کار محلی را اداره می کنید، در وب سایت خود به گوگل اعلام می نمایید که کسب و کار شما متعلق به چه محله ای است و ساعت کار فعالیت شما چیست؟


به واسطه این تغییرات و کد نویسی ها، گوگل یا سایر موتورهای جستجو ساده تر شما را پیدا می نمایند و در نتیجه کاربران به سادگی به شما دسترسی پیدا خواهند کرد. در نهایت می توانیم بگوییم که این ویژگی در طراحی سایت به موتور جستجو می گوید که محتوای شما دقیقا چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده! به نوعی شما با این ترفند ها می توانید به زبان موتور جستجو با آن ها صحبت کنید تا نتایج بهتری را دریافت نمایید.


اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم باید بگوییم که اسکیما همانند برچسب ها و تگ های HTML عمل خواهد کرد. همانطور که می دانید شما برای اینکه به مرورگر بگویید که متن نوشته شده یک تیتر 1 است از تگ <h1> استفاده می نمایید و به این صورت مرورگر تشخیص خواهد داد که متن دارای این تگ را باید به صورت خاصی نمایش دهد و یا معنی این تگ عنوان اصلی محتواست که از اهمیت خاصی برخوردار است.


نشانه گذاری اسکیما در واقع از میکرو دیتا ها استفاده می نماید تا به موتورهای جستجو هدف نهایی محتوا را اطلاع رسانی کند. برای آن که بخواهید از این ویژگی استفاده نمایید نیاز به یادگیری مهارت جدیدی در حوزه کدنویسی نخواهید داشت. شما حتی می توانید از HTML استفاده کنید. تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که در زمان کار با اسکیما باید از میکرودیتا های اچ تی ام ال استفاده نمایید. البته روش های ساده تر و بدون نیاز به مهارت کدنویسی نیز در طراحی وب سایت به این منظور وجود دارد.

دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تمامی صاحبان مشاغل و تاجر ها به این نتیجه رسیده اند که برای اینکه بتوانند با رقیبان خود به درستی رقابت کنند نیاز دارند تا از طریق دیجیتال مارکتینگ قدم در این راه بگذارند.

کمپین های تبلیغاتی در دنیای دیجیتال مارکتینگ


اهمیت Schema در طراحی سایت چیست؟


در واقع مهم ترین ویژگی Markup Schema این است که به سایت شما کمک می نماید تا رتبه بهتری را در موتورهای جستجو کسب نماید و این گونه موتورهای جستجو سایت شما را بهتر درک می نمایند و قطعاً بازدهی وب سایت شما افزایش خواهد یافت. برای کار با اسکیما نشانه گذاری های متفاوتی قابل اجرا است که در ادامه به برخی از این نشانه گذاری ها اشاره خواهیم کرد.

مقالات
کسب و کار محلی
رستوران
بررسی و نقد کتاب
فیلم
نرم افزارها
مناسبت ها
محصولات


هر نشانه می توان نمایان گر یک دسته بندی یا نوع خاصی از محتوا باشد، نشانه گذاری انواع متفاوتی دارد و بر اساس نیاز شما مشخص می شود. بر اساس نتایج و گزارش هایی که در دسترس است سایت های دارای نشانه گذاری به نسبت سایت هایی که نشانه گذاری نشده اند به طور متوسط و در شرایط یکسان حداقل 4 رتبه بالاتر قرار گرفته اند..


البته نمی توان گفت که این جایگاه تنها به دلیل استفاده از Schema است همچنین نمی توان گفت که Schema در نتایج طراحی وب سایت و سئو بی تأثیر است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته یک سوم نتایج ابتدایی گوگل از ریچ اسنیپت که شامل نشانه گذاری است استفاده کرده اند؛ اما به صورت کلی کمتر از یک سوم وب سایت ها از اسکیما استفاده می نمایند.
به صورت واضح تر باید بگوییم که میلیون ها سایت وجود دارند که از قدرت اسکیما برای بهبود سئو خود استفاده نکرده و از این نعمت غافل شده اند. در نهایت توجه داشته باشید که اگر شما از MarkUp Schema استفاده کنید بدون شک در رقابت با رقیبان خود پیشرو خواهید بود.

 

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager یا به اختصار، GTM) ابزار به نسبت جدیدی محسوب می شود و از طریق گوگل تگ منیجر می‌توانید بدون نیاز به تغییر کد صفحات وب‌ سایت تان، کدهای مورد نظر (همان تگ‌ها) را وارد کنید.

گوگل تگ منیجر یا GTM چیست و چه کاربردی دارد؟



چگونه از اسکیما در طراحی سایت استفاده کنیم؟


به منظور استفاده از MarkUp Schema از روش زیر می توانید استفاده نمایید تا بهبود رتبه سایت خود را مشاهده کنید و از سئو بهینه تری برخوردار شوید که طبیعتا مزایای بسیار زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.


1- ابتدا به آدرس Google Structured Data Markup Helper مراجعه نمایید.
2- نوع داده ای که می خواهید نشانه گذاری کنید را انتخاب کنید.
لیست موجود در این قسمت کامل نیست اما در بسیاری از موارد شما می توانید از نوع داده مقاله استفاده کنید زیرا به صورت کلی از جمله رایج ترین محتوا ها است.
3- لینک صفحه یا مقاله ای که می خواهید نشانه گذاری نمایید را انتخاب کرده و بر روی استارت کلیک نمایید. اگر که شما از HTML استفاده می کنید کافیست بر روی HTML کلیک کرده و بر روی روی Start Tagging کلیک نمایید.
در قسمت بعدی صفحه مورد نظر شما نمایش داده می شود و فضای کاری برای قرار دادن برچسب برای شما ایجاد می شود. شما می توانید صفحه وب خود را در سمت چپ و نشانه گذاری را در سمت راست مشاهده کنید.
4- قسمت مورد نظر خود را انتخاب نموده و نشانه گذاری نمایید.
در این قسمت شما می توانید بخش های متفاوت مقاله را انتخاب نمایید و نشانه گذاری های خود را انجام دهید. به عنوان مثال در قسمت زیر عنوان مقاله انتخاب شده و نشانه گذاری شده است.
5- تمامی نشانه گذاری های مورد نظر خود را انجام دهید.
6- HTML را بسازید.
7- در نهایت شما می توانید فایل نشانه گذاری شده را بر روی وب سایت خود بارگذاری نمایید.
8- شما همچنین به واسطه ابزارهای تست می توانید محتوای نشانه گذاری شده خود را مشاهده نمایید.

ریچ کارت (Rich cards) نتایجی هستند که در SERP به صورت کارت نمایش داده می شوند و حاوی مواردی مانند اطلاعات دستور طبخ غذا، افراد، مکان ها، کتاب ها و موارد بسیار متنوع دیگر هستند و همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، گوگل این اطلاعات را از طریق اطلاعات ساختار یافته به دست می آورد.

ریچ کارت (Rich cards) چیست؟


آیا اسکیما بر رتبه بندی تأثیر گذار است؟


یکی از سوالات مهم این است که آیا این ویژگی بر روی رتبه بندی سایت تأثیر گذار است یا خیر؟
هیچ مدرک قطعی در رابطه با تأثیر گذاری مستقیم این ویژگی وجود ندارد اما می توان بر اساس شواهد به این نتیجه رسید که معمولاً موتور های جستجو سایت های دارای MarkUp Schema را با سرعت بیشتری نمایش می دهند زیرا به راحتی محتوای آن ها را درک نموده اند.
تنها راهی که شما می توانید تاثیر گذاری اسکیما بر روی رتبه بندی سایت خود را مشاهده کنید این است که از این ویژگی برای سایت خود استفاده کرده و نتایج را مورد بررسی قرار دهید.

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی