استفاده از آنالیز کوهورت در گوگل آنالیتیکس

استفاده از آنالیز کوهورت در گوگل آنالیتیکس

107 سال پیش از میلاد در روم باستان، پس از تغییرات گسترده نظامی و تاکتیکی گایوس ماریوس، کوهورت (گروه) واحد اصلی لژیون های رومی نامیده شد. یک لژیون رومی از 10 کوهورت یا گروه تشکیل می شد که در هر گروه، 480 مرد جنگجو وجود داشتند.

امروز ما از واژه کوهورت برای جدا کردن مفهوم مشتریان استفاده می کنیم. از این واژه استفاده می کنیم تا بین مشتریان تفاوت قائل شویم و آن ها را قانع کنیم برای خرید چیزهایی که نیاز ندارند، هزینه کنند.

آیا این نسبت به گذشته پیشرفت محسوب می شود؟

خب پس کوهورت چیست و در گوگل آنالیتیکس به چه درد می خورد؟

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل در کوهورت جدید

نمودارها و نمودارهای مثلث در آنالیز کوهورت

انواع تجزیه و تحلیل در آنالیز کوهورت

جذب بیشتر کاربر، حفظ و فروش؛ چه زمانی کاربران از سایتتان جدا می شوند؟

آیا ایمیل های شما در مشتریانی که در هفته 5 و 6 به خرید کفش پرداخته‌اند، تاثیری داشته است؟

اشکالات احتمالی تجزیه و تحلیل در آنالیز کوهورت جدید

درباره آنالیز کوهورت بیشتر بدانید

نظر پایانی

 

 

 

آیا این نسبت به گذشته پیشرفت محسوب می شود؟

قطعاً پیشرفت محسوب می شود چرا که کافی است فکر می کنیم و ترجیح می دهیم در دنیایی زندگی کنیم که به جای کشته شدن و کشتن با یک نیزه در سینه، پول برای خرید کفش یا هر کالایی هزینه کنیم.
گوگل آنالیتیکس یک ویژگی جدید به مجموعه‌اش اضافه کرده که آنالیز کوهورت نام دارد و به ما اجازه می دهد میزان مشتریانی که برای خرید لوازم به درد نخور پول هزینه کرده‌اند، محاسبه کنیم.

 

 

خب پس کوهورت چیست و در گوگل آنالیتیکس به چه درد می خورد؟

برای هدفی که ما داریم، می توانیم از کوهورت برای دسته بندی افراد و محتواها بر اساس تاریخ استفاده کنیم و بر این اساس به تاریخ ورود به سایت مشتری نگاه می کنیم. برای مثال اگر شما در تاریخ 19 فوریه 2020 از وب‌سایتی دیدن کرده باشید، جزو آمار کوهورت آن سایت در تاریخ 19 فوریه هستید.
همینطور جزو بازدیدکنندگان هفته سوم فوریه و کل ماه فوریه سایت. در چنین روشی می توانید در بیش از یک کوهورت یا گروه حضور داشته باشید اما خب هنوز هم بر اساس تاریخ بازدید دسته بندی می شوید. برای مثال شما هرگز نمی توانید در تاریخ و یا هفته های ماه مارس جایی داشته باشید.
تجزیه و تحلیل کوهورت با مرور زمان به این گروه از افراد می پردازد و بررسی می کند که چگونه رفتار آن ها متغیر و متفاوت می شود.
این طور درباره اش فکر کنید که اگر یک ایمیل را برای 100 نفر ارسال کنید، برخی ممکن است محصول شما را در روز اول خریداری کنند؛ در روز 2 کمتر خریداری کنند و حتی در روز 3 کمتر و الی آخر؛ اما اگر هفته ها بعد ایمیل دیگری را برای 100 نفر ارسال کنید، آن ها کالایتان را در «روز صفر» خریداری خواهند کرد و این در حالی است که ایمیل قبلی شما هنوز اعتبار داشت و افراد قادر به مشاهده آن بودند.
آنالیز کوهورت به شما کمک می کند از این طریق، نحوه رفتار و زمان بندی افراد را بررسی کنید و با مقایسه این رفتارها، استراتژی‌تان در فروش محصولات را ارتقاء ببخشید.
شاید اولین ایمیل تاثیر مثبتی روی افراد گذاشته و در روزهای دوم و سوم، این تاثیر کم و کمتر شده باشد. شاید افرادی که در هفته 2 فوریه از سایت بازدید کرده اند، نسبت به بازدیدکنندگان هفته های دیگر، بیشتر به سایت وفادار باشند (آن ها دوباره به سایت شما باز می گردند).
این امکان وجود دارد اما چرا؟ تجزیه و تحلیل کوهورت می تواند در معیارهایی مانند مشارکت، وفاداری، خرید یا پاسخ به تلاش ها و روندهای بازاریابی شما را متوجه تفاوت ها کند. این تفاوت ها هم می تواند شما را به سوالات مناسبی که برای کسب و کار نیاز دارید، هدایت کند.
تا این لحظه، انجام تجزیه و تحلیل کوهورت در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واقعا دشوار بود. برای این کار باید ابعادی را تعریف می کردید یا متغیرهایی بر این اساس تعیین می کردید تا اولین روز بازدیدها مشخص شود.
سپس با استفاده از داده های مربوط به تاریخ ورود بازدیدکنندگان، این ابعاد را برای مقایسه رفتاری به کار می بردید. برای این کار هم معمولا داده ها را از Google Analytics به یک صفحه اکسل و یا صفحه گوگل شیت تبدیل می کردید تا کمی شبیه واقعیت شود و سپس به تحلیل آن می پرداختید.

 

 

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل در کوهورت جدید

در حساب های گوگل آنالیتیکس بسیاری از افراد و در بخش مخاطبان، می توان از این مزیت جدید استفاده کرد. چهار راه برای اصلاح گزارش و دو نوع داده برای تصویرسازی وجود دارد که این گزینه ها عبارتند از:

استفاده از آنالیز کوهورت

 

 

استفاده از آنالیز کوهورت

 

نوع کوهورت (Cohort Type) - در حال حاضر محدود به مشخص کردن «تاریخ خرید»
اندازه کوهورت (Cohort Size) - می توانید روز، هفته یا ماه را انتخاب کنید
متریک (Metric) - پیش فرض مربوط به «وفاداری کاربر» است که در واقع به معنی کاربرانی است که در روزهای بعدی/ هفته ها/ ماه های بعدی/ دوباره از وب‌سایت دیدن کرده اند. گزینه های دیگری که در حال حاضر وجود دارند، عبارتند از:
• تکمیل اهداف برای هر کاربر
• تعداد بازدید از صفحه برای هر کاربر
• درآمد برای هر کاربر
• مدت بازدید برای هر کاربر
• دفعات بازدید برای هر کاربر
• معاملات مختص هر کاربر
• تکمیل اهداف کلی
• تعداد بازدیدها
• درآمد کل
• مدت زمان کل بازدید
• بازدیدهای کلی
• کل معاملات
• تعداد کل کاربران
• محدوده تاریخ
محدوده تاریخ که این مورد، بسته به اندازه کوهورت شما تغییر می کند. برای اندازه کوهورت روزانه، می توانید محدوده تاریخ 7 روزه، 14 روزه، 21 روزه یا 30 روزه را داشته باشید. به مدت کوهورت یک هفته‌ای، دامنه تاریخ تان می تواند هفته گذشته را هم دربر بگیرد. 3، 6، 9 یا 12 هفته گذشته. برای محاسبه ماه ها می توانید به ماه گذشته، 2 یا 3 ماه گذشته نگاه کنید که این هم از گزینه های موجود برای شماست.

 

 

دکتر محمدحسین مهریزدان عزیز، مهم ترین الگوریتم های گوگل در سئو سایت را در خدمت شما همراهان عزیز قرار داده است تا از بهترین و درست ترین روس برای سئو سایت خود استفاده کنید

مهم ترین الگوریتم های گوگل در سئو سایت 

 

 

نمودارها و نمودارهای مثلث در آنالیز کوهورت

اولین مورد از دو داده تصویرسازی شده در نمودار است که می توانید کوهورت های مختلف انتخاب شده را برای مقایسه با خط زمانی، روی خطوط خاص بکشید. به طور متوسط پیش فرض این گزینه در همه آن ها وجود دارد.

 

استفاده از آنالیز کوهورت


تصویرسازی دوم در مورد نمودار مثلثی یا احتمالا به طور خاص تر «نقطه تماس» است که معیارهای کوهورت در هفته های آتی را نشان می دهد.
به عنوان مثال در تصویر زیر، می بینیم که متوسط درآمد هر کاربر در هفته اولِ چند هفته اول ژانویه نسبت به ماه دسامبر بسیار بیشتر است. چه عواملی باعث شده است که چنین درآمدی در هفته اول برای این دسته از افراد به وجود بیاید؟

 

 استفاده از آنالیز کوهورت



همچنین می توانید ببینید که کوهورت های نوامبر نسبت به هفته های 2 و 3 و حتی 4 نسبتا آمار ضعیف تری داشتند.

 

 

انواع تجزیه و تحلیل در آنالیز کوهورت

گوگل آنالیتیکس می تواند چندین نوع خاص از تجزیه و تحلیل را در اختیار شما قرار می دهد که این اجازه را به افراد می دهد در آنالیز کوهورت، از این مزایا استفاده کنند.
Micro Trends (میکرو ترندز) شاید در حالی که کاربران و میزان معاملات را بیشتر می کنید، طی 5 هفته گذشته در ظاهر ضرر مالی کنید. این می تواند یک ضرر بزرگ برای شما باشد. بدون بهره بردن از آنالیز کوهورت فقط کاربران / جلسات / معاملات / درآمد رو به رشد را مشاهده خواهید کرد و از ضررها خبری نخواهید داشت. حال با دانستن واقعیت، شما یک ایده به دست می آورید که هدفتان را مشخص می کند. هدفی به نام ارسال ایمیل های جدید با مضمون «کفش بخرید!»
ثبات، پیشرفت یا پسرفت؛ اگر از ساز و کار آنالیز کوهورت استفاده کنید، می توانید این تغییر حالات را مشاهده کنید. اگر در هفته 5 و 6 کوهورت، کاربران بیشتری جذب می کنید، یا در هفته 5 کاربران بیشتری بدست آورید، یا آن ها را بیشتر از دست می دهید، می تواند بیانگر این موضوع باشد که محتوای تولیدی‌تان در حال زوال، پیشرفت و یا سایر عوامل است. این شما را به حقیقت روبرو می کنید، حقیقتی که می توانید ببینید همه چیز فقط نشان از مثبت بودن شرایط ندارد.

 

 

جذب بیشتر کاربر، حفظ و فروش؛ چه زمانی کاربران از سایتتان جدا می شوند؟

آیا فکر می کنید بتوانید برای چند هفته بیشتر آن ها را نگه دارید؟ شاید درآمد فروش کفش شما در هفته 3 کاهش یابد که این ممکن است مختص زمانی باشد که بخواهید با تبلیغات بازاریابی برای یک محصول خاص، هدف گذاری کنید.
اگر بتوانید میزان استهلاک از نظر کاربری را درک کنید، قادر خواهید بود اهداف جدیدی ترسیم کنید؛ مثلا ماهی 10 درصد از کاربران می روند؟ خب با دانستن این موضوع می توانید 10 درصد جدید جایگزین کاربران قبلی کنید.
پاسخ به تلاش های کوتاه مدت بازاریابی؛ اگر طرفدار فرستادن ایمیل های تبلیغی یک روزه هستید، می توانید به کوهورت نگاه کنید تا ببینید که چگونه این کار در کاربران جواب می دهد.

 

 

آیا ایمیل های شما در مشتریانی که در هفته 5 و 6 به خرید کفش پرداخته‌اند، تأثیری داشته است؟

شاید ایمیل کاربران زیادی را جذب کند اما همه آنها تا هفته 2 به زور در سایت خواهند ماند! مطمئن باشید.

 

 

اشکالات احتمالی تجزیه و تحلیل در آنالیز کوهورت جدید

باید به چند نکته مهم اشاره کنیم. این گزارش های جدید که به داده های زمانی وابسته هستند، باید در دسته بندی درست حساب شوند. وقتی کاربری در زمانی خاص به سایت می آید، مهم است که در کوهورت در آن بازه زمانی به حساب بیاید.
صرفا در مورد یک شخص صحبت نمی کنیم، بلکه به کوکی های ( اطلاعاتی که وب‌سایت ها روی مرورگر ذخیره می کنند ) ذخیره شده در مرورگر اشاره دارد. در واقع ممکن است فقط کوکی ها به حساب بیایند اما چند شخص از یک رایانه به همان وب‌سایت مراجعه کنند.
همچنین برای بسیاری از کاربران، این گزارش فقط در صورتی که درست استفاده شود مفید است. تعداد بازدیدها با معاملات کاربران، ترافیک ارگانیک یا واقعی و سایر موارد می توانند به درد بخورند. با این وجود استفاده از بخشی از این گزارش ها، می تواند به مشکل بخورد چون هنگام سگمنت سازی یا بخش بخش کردن گزارش ها، از نظر کوهورت می تواند گزارش غیر استاندارد به نظر بیاید و در این حالت، فاقد اعتبار خواهد بود؛ بنابراین در صورت داشتن سایتی که ترافیک بالایی دارد، از نمونه گیری آن آگاه باشید.
برای تعیین یک فیلتر مناسب، باید شروع به ابعاد سازی کاربران کنید. برای مثال اولین منبعی را که کاربر از آنجا به سایت آمده ذخیره کنید و آن را در ابعاد «First Source / Medium» که منبع اولیه می گویند، قرار دهید و سپس آن را فیلتر کنید؛ به طوری که اگر بازدید کننده پولی یا واقعی از سایت بازدید کرد، در دسته منبع اولیه قرار بگیرد.
همچنین توصیه می کنم که برای همه کاربران خود با استفاده از مقادیر سفارشی، یک تاریخ و زمان بازدید تعیین کنید.
گزارش تجزیه و تحلیل آنالیز کوهورت گزینه استخراج داده ندارد. اگر می خواهید تجزیه و تحلیل سایت را خودتان در اکسل انجام بدهید، باید برای هر کاربر، یک تاریخ و زمان بازدید تعیین کنید. در غیر این صورت بستگی به سایت‌تان، داده هایی به دست خواهید آورد که ممکن است نتیجه نهایی را نامنظم و غیرواقعی بسازد.

 

 

درباره آنالیز کوهورت بیشتر بدانید

برای آشنایی بیشتر با تجزیه و تحلیل آنالیز کوهورت و استفاده از تمام ظرفیت های آن، دیدن این ویدئو پیشنهاد می شود.
یک فیلم عالی از کارگاه آزمایشگاه راه اندازی Google Ventures (گوگل ونچرز) در زمینه تجزیه و تحلیل کوهورت وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در مورد انجام برخی از تحلیل ها روی داده ها فکر کنید.
تقریبا یک ساعت طول می کشد، اما اگر علاقه دارید کمی بیشتر در مورد تجزیه و تحلیل کوهورت و برخی حقه های دیگر یاد بگیرید، نگاهی به آن بیندازید.

 

 

 

 

 

نظر پایانی

تجزیه و تحلیل آنالیز کوهورت یک ابزار بسیار جالب در گوگل آنالیتیکس محسوب می شود و ما مشتاقانه منتظر هستیم که ببینیم چگونه گسترش می یابد و توسط توسعه دهندگان تا کجا پیش می رود. همچنین امیدواریم که روزی این گزینه به گوگل آنالیتیکس اضافه شود که بتوانیم داده های دلخواهمان را استخراج کنیم و بر روی آن ها کار کنیم.
امیدواریم یک روز به راحتی تصویرسازی های مربوط به تجزیه و تحلیل کوهورت را در خارج از پلتفرمی مانند گوگل آنالیتیکس مشاهده کنیم. دیدن این ویژگی ها در پلتفرمی مانند Cycle Plots واقعا لذت بخش خواهد بود.
اگرچه برای بسیاری از کاربران، این گزارش راهکاری سریع و آسان برای رسیدن به داده های وب‌سایت فراهم خواهد کرد تا بتوانند برخی تجزیه و تحلیل های عمیق در مورد کاربرانشان را مطالعه کنند؛ این مطالعه شامل مطالعه رفتار آن ها، نحوه حفظ آن ها، روند بازاریابی و سایر موارد خواهد بود.

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

متاسفانه ویدئو پلی نمیشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام امیر جان چرا ویدئو را تست کردیم در دیوایس های متلف اجرا شد شاید نسخه مرورگرتان قدیمی است و یا شاید سرعت اینترنت تان پایین است. سپاس از شما

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی