بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ بخش دوم

بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ بخش دوم

گفتیم که با افزایش مخاطبان شبکه های اجتماعی، فعالیت بازاریابی در این کانال ارتباطی با نام "بازاریابی شبکه های اجتماعی" به امری حیاتی تبدیل شده است. فیس بوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، پینترست (Pinterest)، ردیت (Reddit)، کورا (Quora) ، لینکدین (LinkedIn) و... مهم ترین شبکه های اجتماعی هستند که بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده اند و بازاریابی شبکه های اجتماعی در این بسترها صورت می گیرد.

این شبکه های اجتماعی فضای مجازی در عین داشتن یک هدف مشترک که برقراری ارتباط بین تمام مردم جهان است، تفاوت های ساختاری و ظاهری بسیاری دارند که باعث شده هر شخص به یک یا چندی از این شبکه های اجتماعی علاقه مند شوند و در این رسانه های گروهی فعالیت کنند.
ما در این مقاله قصد داریم به ادامه بررسی بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازیم تا شما را با ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت هر یک آشنا سازیم تا بتوانید بهترین عملکرد را در هر یک از شبکه های اجتماعی داشته باشید.


3. اینستاگرام (Instagram)

یکی از شبکه های اجتماعی فضای مجازی که این روزها در بین اقشار مختلف مردم از جمله جوانان ایرانی به محبوبیت چشمگیری دست یافته است، اینستاگرام (Instagram) می باشد. اینستاگرام در واقع یک شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، فوراسکوئر و... همرسانی کنند. بدین معنا که ضمن آپلود عکس بر روی اینستاگرام شما می توانید آن را همزمان و یا بعداً بر روی شبکه های اجتماعی ذکر شده نیز منتشر کنید. در این انتشار کردن نیازی به آپلود مجدد نیست و منبع عکس همان اینستاگرام خواهد بود.


همچنین در اینستاگرام قابلیت های تصویری خوبی نظیر افکت های جذاب بسیاری قرارداده شده که با استفاده از آنها شما می توانید عکس خود را قبل از ارسال بر روی شبکه اینترنت بسیار جذاب تر کنید. این تغییرات و افکت های تصویری بی نظیرند و یکی از دلایل جذابیت اینستاگرام شده اند.
اما دلیل اصلی محبوبیت اینستاگرام برای مردم و اهمیت بازاریابی در این شبکه اجتماعی فضای مجازی برای کسب و کارها، تمایل مردم به گرفتن اطلاعات و انتشار اطلاعات از طریق تصاویر است که این پدیده را اصطلاحاً اینفو گرافیک (Info Graphic) گویند. طرفداران تصاویر به این شکل از زندگی روزمره خود ، وقایع و هر چیزی را که دوست دارند عکس گرفته و نهایتاً آن را با کسانی که دوست دارند به اشتراک می گذارند.


از این رو، محتوای بازاریابی شما در این شبکه اجتماعی که پست نامیده می شود، در ابتدا باید با تصاویر جذاب و خلاقانه باشد و همچنین این تصاویر باید دارای توضیحات بسیار صادقانه، جامع و جذابی باشد که از آن بعنوان کپشن (Caption) پست یاد می شود. بهترین محتواهای بازاریابی در شبکه اجتماعی فیس بوک، قطعا توسط کارشناسان بازاریابی و کسب و کار دیجیتال تولید می شوند یا تحت نظر آنها منتشر می شوند.


4. پینترست (Pinterest)

پینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی شناخته شده برای اشتراک‌گذاری تصاویر است که به کاربران اجازه می ‌دهد بر اساس علاقه خود به اصطلاح پین (Pin) کنند و سایر اعضا این تصاویر را لایک زده یا در صورت لزوم ریپین (Repin) کنند. اعضا می ‌توانند کل تصاویر پین شده به یک بورد خاص متعلق به یک نفر را دنبال کنند. کاربران پینترست از طریق توییتر و فیس بوک نیز می ‌توانند عکس‌های خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

پینترست در ایران زیاد طرفدار ندارد اما اگر بازار کسب و کار شما در خارج کشور است، به شما توصیه می کنیم که حتما یک حساب کاربری در این شبکه اجتماعی داشته باشید و فعالیت های بازاریابی خود را به طور مداوم در آن پیگیری کنید.

 

حتما بخوانید: بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

5. لینکدین (LinkedIn)

از معدود شبکه های اجتماعی فضای مجازی که در حوزه تجارت و کسب و کار فعالیت می کند، لینکدین (LinkedIn) است. این شبکه اجتماعی که در حال حاضر متعلق به شرکت مایکروسافت (Microsoft) می باشد، در سال 2003 به‌ صورت رسمی افتتاح گردید. لینکدین یکی از کاربردی ترین پلتفرم هایی است که می تواند به ابزار خوبی برای کسب و کار شما بدل شود. تنها کافی ست که نحوه کار کردن با آن را یاد بگیرید و با بخش های مختلفش آشنا شوید.


لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.
همچنین می توان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد. این موضوع چندان مسئله عجیبی نیست؛ کافی ست که سری به صفحات اشخاص یا شرکت های مختف بزنید تا از این مسئله با خبر شوید. علاوه بر این، محدود به داشتن یک حساب کاربری نیستید و می توانید با در اختیار داشتن چند اکانت مختلف، استفاده های متعددی از لینکدین داشته باشید. کار کردن با این پلفترم نیز بسیار راحت تر از آن چیزی ست که فکرش را می کنید.


برای شروع همانند فیس بوک یا هر شبکه اجتماعی دیگر می بایست دستی به ظاهر پروفایل خود بکشید و اطلاعات مناسبی از خود در آن درج کنید. پس از آن هم می بایست در دنیای بزرگی که توسط افراد مختلف شکل گرفته به دنبال افرادی بگردید که علایق مشترکی با آن ها دارید. در کنار این موضوع، لینکدین هم ارتباط با افراد مختلفی را به شما معرفی می کند که در ارتباط بودن با آن ها می تواند برای تان بسیار مفید باشد.

 

نکته آخر:
فعالیت شما در شبکه های اجتماعی باعث معرفی شما به مخاطبان جدید و تبدیل آنها به مشتریان جدید شما می شود و از طرف دیگر باعث ایجاد و بهبود حس اعتماد و وفاداری میان برند شما و مشتریان جدید و قدیمی می شود. بازاریابی شبکه های اجتماعی به شناخت توانمندی های خود و شبکه های اجتماعی برمی گردد که ملزم به استفاده از دانش و تجربیات کارشناسان این حیطه است.

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی