بازار هدف خود را محدود کنید!

بازار هدف خود را محدود کنید!

کل جهان بازار هدف شما نیست. به یاد داشته باشید اگر می خواهید که کسب و کار موفق و در آینده معروفی داشته باشید، باید روی یکی از گروه های بازار هدف تمرکز کنید. بازار هدف خود را محدود کنید یعنی به یک گروه خاص بفروشید تا به کل دنیا!

 

می گویند موقعیت یعنی همه چیز. اشتباه هم نمی گوید: موقعیت همه چیز است و بازاریان بزرگ این را می دانند. پیش از ظهور این "بازاریابی" نوظهور، یک نکته کلیدی در موفقیت کسب و کار وجود داشت: موقعیت. یعنی به معنای کلمه همان جایی که بازار وجود داشت.

موقعیت در بازاریابی

 

بازار هدف باید یک گروه خاص باشد

معمولاً از زبان کارآفرینان و بازاریابان می شنویم که می گویند بازار هدف آنها شامل همه می شود و هر صنعتی زمین بازی آنها است. شنیدن چنین ادعایی همیشه باعث تعجب است. همیشه اثبات شده است که هر چه بازارهای فرعی امن کوچک تر باشد نتایج بهتر است. بنابراین وقتی پای توسعه یک محصول با استراتژی بازاریابی به میان می آید سعی کنید گوشه امنتان تا حد امکان کوچک تر و باریک تر باشد. بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند که با انجام این کار مشتریان خود را از دست می دهند. در واقع بر عکس است: مشتریان تازه ای به دست می آورید. شما نمی توانید همه را جذب خود کنید.

در اینجا دو مفهوم وجود دارد که به شما کمک می کند در هنگام راه اندازی یک محصول جدید با توجه به گوشه امن محصول فعلی، درک بهتری از نحوه تخصیص فضای امن خود داشته باشید. هیچوقت دیر نیست. به طور آرمانی، استفاده همزمان از این دو مفهوم جهت دستیابی به اثرگذارترین استراتژی گوشه امن توصیه می شود.

 

یکی از مشکلات هر کسب و کاری که با فروش کالا یا خدمت سر و کار دارد، قیمت گذاری است به طوری که بتواند مشتریان را متقاعد کند. استراتژی تحکیم قیمت به رفع این معضل کمک فراوانی خواهد کرد. در این مقاله استراتژی ای را معرفی خواهیم کرد که ارزش و تأثیر را به قیمت عالی شما بیافزاید.

استراتژی تحکیم قیمت

 

1- کانون عرضه

منظور از کانون عرضه، دقیق تر ساختن کانون عرضه و محصول است. مفهوم ساده است: در یک چیز بهترین باشید. به طور مثال اگر صاحب یک نشان تجاری شامپو هستید آیا می توانید در تولید شامپوی مردان صدرنشین باشید؟ فراتر از آن آیا می توانید در تولید شامپوی ورزشی مردانه صدرنشین باشید؟ در این صورت بازار هدف به اندازه کافی بزرگ است تا در آمد پایداری را تولید کند، بازاریابی بسیار آسان تر می شود و نقل قول های شفاهی خیلی راحت تر رقم می خورد. محصول هم به عنوان یک محصول "همه فن حریف" تلقی نمی شود بلکه به عنوان یک محصول با کیفیت و با ارزش تلقی می شود.

اگر شما در حال بازاریابی یک نشان تجاری قهوه هستید آیا این نشان تجاری می تواند توجه خود را فقط معطوف به قهوه تیره یا پررنگ کند؟ فراتر از این، آیا این قهوه می تواند معطوف به قهوه تیره و پررنگی باشد که از دانه های بیولوژیکی تولید شده است؟ یا فقط می توانید معطوف به قهوه گران قیمت باشید؟ خیلی از شرکت ها مسیر تولید محصولات "همه فن حریف" را دنبال می کنند. اما کار آفرینان موفق در می یابند که شرکت آنها برای رسیدن به یک جایگاه عالی باید مخاطب خاص داشته باشد.

 

تنوع محصول برای موفقیت تجارت ضروری است. همه ما می دانیم که تجارت یعنی برآورده کردن نیازهای مشتری. با ارائه محصولات متعدد شما فروش خود را بهبود می بخشید زیرا در واقع نیازهای متعددی را برطرف کرده اید. در مقاله زیر به برخی از روش ها و مفاهیم استراتژی توسعه محصولات متعدد اشاره می کنیم:

عامل موفقیت کسب و کار: تنوع محصول!

 

2- بازار عمودی و افقی در رابطه تجاری - تجاری شرکت با شرکت

این مفهوم معمولاً در فناوری و بازاریابی تجاری - تجاری استفاده می شود اما دانستن آن برای هر نوع بازاریاب بسیار اهمیت دارد. البته رابطه تجاری - تجاری هم نیازمند نشان تجاری سازی قوی است. اما این مفهوم در رابطه سازمان به مشتری نیز بسیار چاره ساز است.

بازار عمودی هنگامی است که شما صرف نظر از حجم کسب و کار در صدد تأمین نیازهای متعدد یک صنعت خاص بر می آیید. بازاریابی یک نرم افزار جامع مدیریت مشتری که در تخصص صنعت پزشکی است نمونه ای از استراتژی عمودی است. مثال دیگر عرضه خدمات گوناگون مشاوره بازاریابی است که کاملاً در تخصص صنعت بانکداری است.

از سوی دیگر بازار افقی هنگامی است که شما یک محصول با فناوری خاص را به مخاطبان یا یک صنعت بسیار بزرگ عرضه می کنید. مثال خوب آن عرضه خدمات طراحی شبکه است که صرف نظر از نوع صنعت صرفاً برای شرکت های بزرگ است.

حال اگر شما در حال بازاریابی یک شرکت نوظهور با محصول جدید هستید این سؤال را از خودتان بپرسید: آیا می توانم فضای امن محصول خود و عرضه آن را تخصصی تر کنم؟ یا آیا می توانم توجه خود را صرفاً معطوف به بازار عمودی سازم؟

 

دیجیتال برندینگ از جمله اصطلاحاتی است که امروزه به مراتب مشاهده شده و به گوش می رسد. شناخت دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا تغییرات چشمگیری در سیستم بازاریابی و فروش محصولات، خدمات و برندسازی ایجاد کنید.

استراتژی تدوین دیجیتال برندینگ یا برندینگ دیجیتال

 

 

اگر در حال حاضر در حال بازاریابی محصولی هستید که قبلاً راه اندازی شده است، به گردآوری اطلاعات پرداخته و آنها را تحلیل کنید. به طور مثال اگر می بینید که سودآورترین مشتریان و مشتریانی که بیشترین تمایل به همکاری با آنها را دارید، در صنعت خاصی حضور دارند، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که توجه خود را معطوف به خدمات رسانی به این صنعت کنید و با محصول خاص خود صدرنشین شوید! و یا اگر صاحب محصولی هستید که می بینید که ۸۵ درصد مردان از محصول شما استفاده می کنند شاید زمان آن رسیده که توجه خود را صرفاً معطوف به بازاریابی و استراتژی های محصولات مردانه سازید. گاهی اوقات فضای امن محصول به خودی خود کشف می شود. اما برای اینکه مطمئن باشید که به حداکثر نتایج ممکن دست می یابید همیشه سعی کنید که فضای امن خود را محدودتر و تخصصی تر سازید.

برای محدودتر کردن کانون محصول خود با این مفاهیم بازی کنید. به یاد داشته باشید که بازاریابی تفریح است!

 

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

درود بر شما
دقیقا با شما موافق هستم. در میدان عملیاتی مجموعه ما که در زمینه تولید پوشاک زنانه فعالیت دارد عینا به این مفاهیم رسیده است. هر چقدر حوزه فعالیت تخصصی تر شود نتیجه کار مطلوبتر

This comment was minimized by the moderator on the site

درود بر شما دقیقا با تخصصی تر کردن بازار و دستیابی به شیوه مناسب در بازارهای گوشه ای استراتژی بهتری برای دستیابی به عملکرد بالاتر خواهیم داشت

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی