استراتژی بازاریابی اینترنتی

استراتژی بازاریابی اینترنتی؛ قسمت دوم

در این قسمت از سری مقالات استراتژی بازاریابی اینترنتی، قصد داریم تا فرآیند این نوع استراتژی بازاریابی را مورد بررسی قرار دهیم و با اهداف استراتژی بازاریابی اینترنتی آشنا شویم.

فرآیند استراتژی بازاریابی اینترنتی

هنگام مدیریت پروژه های استراتژی بازاریابی اینترنتی، مانند اجرای سایتی جدید یا ارتقای سايت کنونی، می توان از فرآیندی شبیه به برنامه ریزی منظم بازاریابی استفاده کرد. این فرآیند پنج مرحله ای کمک می کند تا بر بازارهای هدف، اهداف بازاریابی و پیغام های ارتباطی متمرکز گردید و سازمانتان را در اداره پروژه های بازاریابی اینترنتی اش به گونه ای مؤثر و کارآمد توانمند سازید.

۱- برنامه ریزی

فرآیند یادشده را با برنامه ریزی آغاز می کنید. در طول مرحله برنامه ریزی و برای طراحی محتوای بازاریابی و اهداف یک وب سایت مؤثر، سازمان شما به تعیین محدوده پروژه بر مبنای بینش های جمع آوری شده می پردازد.


۲- طراحی

در مرحله بعد، سازمان شما طراحی های جایگزین مؤثر و بازارمدارانه ای را برای سایت در نظر می گیرد که شامل شمای کلی، جهت یابی، ساختار محتوا و خصوصیات اجرایی می شود.
آنچه در این مرحله قابل تحویل است، شامل مفاهیم طراحی و نقشه پیشنهادی سایت می باشد. هر مفهوم نیز در بر گیرنده خلاصه ای از بودجه مربوط و ملاحظات زمانی است.

 

حتماً بخوانید: طراحی وب سایت چیست؟


۳- تولید

در این مرحله، وب سایت را بر مبنای زمان و بودجه طراحی می کنید. همچنین باید محدوده پروژه را در مدیریت خود بگیرید و اثرات هر تغییری را که توسط دیگران تقاضا می شود، بر برنامه زمانی و بودجه مشخص کنید.
ممکن است مدیران تشکیلاتی سازمان شما فرصتی درخواست کنند تا کلیه محتوای وب سایت در حین تولید را یک یا دو مرتبه بررسی نمایند.


۴- آزمایش

در مرحله آزمایش، سازمان شما از اجرای بی عیب و نقص سایت اطمینان می یابد. شما آزمون منطقی، آزمون بارگذاری (لود کردن)، آزمون سطحی و آزمون دسترسی محدود را انجام می دهید.


۵- توزیع

در مرحله توزیع، سازمان شما سایت جدید را منتشر می کند و نام آن را در موتورهای جستجو ثبت می نماید. زمانی که این فرآیند کامل شد، سازمان شما باید فرایندهایی را برای نظارت، به روزرسانی و ارزیابی سایت اجرا کند.

 

حتماً بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

پایه ریزی اهداف بازاریابی اینترنتی

اهداف بازاریابی اینترنتی نمایانگر تأثیر نهایی وب سایت شما بر ادراک و رفتار مشتری خواهند بود. این اهداف نشان می دهند که چگونه برای استفاده از اینترنت، در راستای پشتیبانی یا نیل به برخی از اهداف ارتباطی و تلاش های بازاریابی که در نظر گرفته اید، برنامه ریزی کرده اید. برای مثال، اگر هدف افزایش آگاهی بدون کمک از ۱۸ به ۲۰ درصد را برای بازار هدف در نظر گرفته اید، باید هدف متناسب را طراحی کنید تا درصدی از بازار هدف را که از سایت بازدید می کنند، مشخص کند.


همچنین باید برای آن دسته از افراد بازار هدف که از سایتتان بازدید می کنند، اهدافی را بر اساس دیگر اهداف ارتباطی، بازاریابی و خرید معین نمایید.

این اهداف احتمالاً معیارهای زیر را در برمی گیرند:

• تعداد یا درصد بازدید کنندگان بازار هدف که برای دریافت اطلاعات مستمر در مورد شرکتتان از طریق ایمیل ثبت نام کرده اند.
• تعداد یا درصد بازدید کنندگان بازار هدف که تقاضای دریافت اطلاعاتی بیشتر در مورد محصولات و خدمات شرکتتان را دارند.
• تعداد مشتریانی که نیازهای خدماتی آنلاین خود را به طور موفقیت آمیز برآورده ساخته اند.
• تعداد محصولات و خدماتی که به طور آنلاین فروخته می شوند و با معامله هایی که از بازدیدهای بازاریابی اینترنتی نشأت می گیرند.
• تعداد بازدید کنندگان جدید ماهیانه و بازدیدکنندگان تکراری ماهیانه از سایت شما.

 

حتماً بخوانید: انواع بازاریابی دیجیتال


تعیین اهداف کمیت پذیر برای سایت بازاریابی اینترنتی شما که با اهداف کلی بازاریابی و ارتباطی تان نیز مرتبط باشند، ضروری می نماید. توانایی سنجش دقیق این که آیا اهداف نامبرده برآورده شده اند یا نه نیز به همین اندازه مهم است.
هر بار که فردی از وب سایت سازمان شما بازدید می کند، اطلاعات در مورد آن بازدید را می توان ذخیره کرد. از این اطلاعات می توان برای تهیه آمار وب بهره جست که ترسیم کننده استفاده کلی از سایتتان است.


آمار وب وسیله ای مناسب برای سنجش استفاده از سایت می باشد. برای مثال، می توانید بر اساس آمار وب شاخص های مرتبط با بازاریابی زیر را محاسبه کنید:


بازدید کنندگان منحصر به فرد ÷ بازدیدکنندگان منحصر به فرد از صفحه اصلی = نفوذ


نفوذ، نمایانگر درصد بازدید کنندگانی از سایت است که از صفحه اصلی وب سایت سازمان شما فراتر می روند. این که وب سایتی ۵۰ درصد یا بیشتر از بازدیدکنندگان خود را پیش از اتمام بارگذاری صفحه اصلی از دست دهد، امری غیر متداول نیست. صفحه اصلی ای که ۵۰۰۰ بازدید کننده در ماه با نفوذی کمتر از ۵۰ درصد دارد، نسبت به سایتی که ۴۰۰۰ بازدید کننده با نفوذی بیشتر دارد، کم تأثیر است.


بازدید کنندگان منحصر به فرد ÷ بازدید کنندگان منحصر به فرد که اقدام مطلوب را انجام می دهند = تبدیل


تبدیل، نمایانگر درصد بازدید کنندگانی از سایت است که اقدام مطلوب را انجام میدهند. می توانید به طور همزمان تبدیل را برای چندین اقدام اندازه گیری کنید. برای مثال، درصد بازدید کنندگانی که آنلاین خرید می کنند و درصد بازدیدکنندگانی که برای خبرنامه الکترونیکی سازمان شما ثبت نام کرده اند.


کلیک کردن های ارجاعی ÷ دیدن صفحه های مطلوب = ارتباط


ارتباط، به تعداد بازدید کنندگانی از سایت شما اشاره دارد که از مکان دیگر مانند یک وب سایت یا یک بنر تبلیغاتی آمده اند و محتوای مد نظر شما را می بینند. نرخ بالای ارتباط، نشانگر یک ترویج مؤثر به طور آنلاین است.


بازدیدها از ناحیه محتوا ÷ خروج از ناحیه محتوا = مهاجرت


مهاجرت، به تعداد بازدید کنندگانی اشاره دارد که سایت شما را از ناحیه محتوایی خاصی ترک می کنند. نواحی محتوایی که بالاترین نرخ مهاجرت را دارند، نسبت به نواحی دیگر با مهاجرت پایین تر، به طور معمول کم اثرترند.


کلیک های منجر به عمل (CTA) = میانگین تعداد کلیک ها از صفحه اصلی به اقدام مطلوب


CTA به تعداد کلیک هایی اشاره می کند که بازدید کننده به منظور رسیدن به نتیجه مطلوبش، از صفحه اصلی انجام دهد. هدف شما همواره محدود کردن این عدد است. برای مثال، کاهش CTA در راستای تکمیل یک سفارش باید به افزایش چشمگیر در نرخ تبدیل مشتریان برای سفارش های آنلاین منجر شود.


تعداد بازدید کنندگانی که از مقدمه می گذرند ÷ تعداد بازدیدکنندگان صفحه مقدمه = عامل گذشتن از مقدمه


این شاخص تعداد بازدید کنندگانی را نشان می دهد که صفحه مقدمه سایتتان را - اگر موجود باشد - رؤیت می کنند. اگر درصد بالایی از بازدید کنندگان سایت از مقدمه بگذرند، این نشانگر مقدمه ای بی اثر و یا درصد بالایی از بازدید کنندگان مرجوعی است.

 

حتماً بخوانید: نکاتی درباره طراحی سایت


اگر پیش از اجرای استراتژی بازاریابی اینترنتی به تعیین هدف ها بپردازید، ممکن است بتوانید مشخصه های گزارشی وابسته به هدف را نیز در بر گیرید. همان طور که بازدید از سایت اطلاعات برای آمار وب به دست می دهد، اطلاعات را می توان برای ارزیابی این که آیا اهداف محقق شده اند یا نه نیز جمع آوری کرد.

 

ادامه دارد...

1 1 1 1 1

دیدگاه ها (0)

  1. ارسال دیدگاه
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کد امنیتی